Tlf Nofas: 32 22 10 40
post@nofas.no

Nofas suksesshistorier

Tradisjon møter innovasjon med Grillstad og Nofas

Grilstad AS er en av Norges største private produsenter av kjøttprodukter, og er gjennom merkevarene Grilstad og Stranda en klar markedsleder på spekevarer i Norge. Bedriften er også en synlig markedsleder innen frosne hamburgere, og har i tillegg ferskt kjøttpålegg og andre kjøttvarer i produktporteføljen. Også innenfor storkjøkkenmarkedet har de en betydelig markedsandel. Konsernet har aktivitet i hele verdikjeden med slakting, nedskjæring og foredling av kjøtt.

Historien til Grilstad går tilbake til 1957 da bedriften startet som spekepølsefabrikk i Trondheim. Bedriften ble ganske tidlig en landsdekkende aktør, mye takket være produktene som bedriften selv kaller de tre store i sin produktportefølje; Jubelsalami, Gullsalami og Trønderfår.

Konsernet har i dag om lag 530 ansatte, med fabrikkanlegg i Trondheim, Åsen, Brumunddal og på Stranda. Utenfor Norge har de også en fabrikk i Östersund, hvor det produseres spekevarer som distribueres gjennom de fleste dagligvarebutikkene i Sverige.

Spekesnacks som påskegodt
Du har sikkert lagt merke til det ute i dagligvarebutikkene. Mange steder godt eksponert. Reolene med spekesnacks fra Grilstad. «Perfekt snacks på farten» kommer med mange smaksvarianter som hvitløk, pepperoni, pepper og chili. Grilstad er klar markedsleder innen spekevarekategorien med en markedsandel på 43 % og selger i overkant av 25 millioner pakninger årlig.

– Tanken bak prosjektet var å utvide og utvikle et konsept for spekesnacks. Å se på spekemat som tapas og derigjennom utvikle nye vaner. Ideen er at spekepølsen skal være lett å ta med i stedet for andre ting man gjerne tar med seg når man er «på farten». Dette er blant annet fokuset nå inn mot påsken, sier Live Fagereng, konsulent i Nofas som har vært involvert i arbeidet med spekesnacks-konseptet.

– Det skal være enkelt å ta med på påsketur, gjerne som et godt alternativ til appelsin og Kvikk Lunsj. Prosjektet har fått FoU-støtte fra SkatteFUNN-ordningen, og er planlagt å gå over flere år fremover. Fra Grilstad sin side har det vært et ønske om å ha mer moderne forbruk av spekemat, kanskje på linje med tapaskonsumet i middelhavslandene.

Det er ganske unikt for Norge måten vi forbruker spekemat på, og med lett tilgjengelige produkter i butikk er håpet å få til et nytt eller endret forbruk. Markedsandelen for spekemat har holdt seg stabil lenge, og det er ikke umulig at måten den fremstilles på i butikk påvirker dette, forklarer Fagereng.

Samarbeidet med Nofas
Også tidligere har innovativt design gitt økt salg av spekepølser. Etter at forbrukerundersøkelser avslørte store utfordringer med den tradisjonelle emballasjen for Grilstads spekepølser, ble løsningen å utvikle en helt ny pakkelinje for bestselgerne.

Grilstad hadde gjennom flere år lett etter løsninger som kunnen gi en mer funksjonell og forbrukervennlig pakning for spekepølser. Resultatet ble at Jubelsalami, Supersalami og Trønderfår ble pakket i forbrukervennlige bordpakninger med skrulokk. Prosjektet, som fikk støtte gjennom SkatteFUNN-ordningen i sammarbeid med Nofas, har resultert i økt salg i tillegg til pris for forbrukervennlig og godt design.

Tagger: , ,

Legg igjen en kommentar